4405 Nyíregyháza, Debreceni út 215.
Telefon: +36 (42) 249 930
Mobil: +36 (20) 520 60 60
Munkafelvétel: +36 (20) 999 06 00
4032 Debrecen, Füredi út 106.
Telefon: +36 (52) 533 353
Mobil: +36 (20) 520 70 70
Munkafelvétel: +36 (20) 999 06 77
AZ ÚJ FIAT CENTOVENTI TANULMÁNY: „DEMOKRATIKUS“ VÁLASZ AZ ELEKTROMOBILITÁSRA
AZ ÚJ FIAT CENTOVENTI TANULMÁNY: „DEMOKRATIKUS“ VÁLASZ AZ ELEKTROMOBILITÁSRA
A Concept Centoventi tanulmány egy rendkívül átgondolt vízió, ami az automobilizmus új irányzatára és a márka kisautók területén szerzett 120 éves tapasztalatára épül. Erre utal a névválasztás is, az olasz „Centoventi" szó ugyanis magyarra fordítva 120-at jelent. A Fiat zseniális koncepciója hasonlóan forradalmasíthatná a városi mobilitást, mint tette azt az '50-es években a legendás Fiat 500.
Fontos kiemelni, hogy az 500-ashoz hasonlóan ezúttal is központi szerepet kap az elérhető ár, az elektromos kisautó ugyanis a tömegeket szólítja meg. Ennek megfelelően a Fiat a piac legkedvezőbb árú városi kisautóját szeretné megalkotni, amely páratlan hatékonyságú és praktikumú városi mobilitást biztosít utasainak, akiknek a tisztességes hatótávolságnak köszönhetően a hosszabb kiruccanásokról sem kellene lemondaniuk.
Fiatról lévén szó, az ügyfeleknek az egyediségről és a személyre szabhatóságról sem kell lemondaniuk, mi több, a Concept Centoventi maga a divat megtestesítője. Az ún. „4U" individualizálási program keretében 4 tető, 4 lökhárító, 4 kerékborítás és 4 külső burkolatcsomag közül lehet választani, vagyis az összeállításnak csak a fantáziánk szabhat határt: szabadon játszhatunk tehát a színekkel, igazán vidám és kedves külsőt, illetve utasteret megálmodva az autó számára.
Mindezeken felül nem csak a megjelenés, de a műszaki tartalom is egyedileg konfigurálható az adott igények szerint, ennek megfelelően az akkumulátor méretét is meg lehet választani, amivel az autó hatótávolságát az ügyfelek saját igényeikhez, illetve pénztárcájukhoz tudják igazítani. A személyre szabhatóság révén - tekintettel arra, hogy a „4U" programba tartozó részegységeket szabadon, utólag is lehet cserélgetni - nincs szükség különkiadásokra és speciális szériákra, hiszen bármikor készíthetünk magunknak egy egyedi autót az elemek variálásával.
A tervezés során a mérnökök mindvégig a „kevesebb több" elvet követték, aminek köszönhetően egyrészt letisztult lett a kisautó, másfelől pedig mentes a felesleges sallangoktól. A divatos dizájnra való törekvés mellett minden tekintetben az egyszerű kialakítás és ezzel párhuzamosan a túlzott komplexitás elkerülése volt a cél, a térkihasználás tekintetében pedig nem hoztak semmiféle kompromisszumot a mérnökök. A rendkívül fordulékony és jól manőverezhető, mindössze 368 cm hosszú, 1740 mm (külső tükrökkel együtt 1846 mm) széles és 1527 mm magas Concept Centoventi, amelynek tengelytávolsága 243 cm, négy személy számára kedvező helyviszonyokat és egy ügyesen kihasználható, kedvező méretű csomagteret kínál.
Az utastérben szintén a személyre szabhatóság és a modularitás került előtérbe a tervezés során: a cockpit egyedileg konfigurálható és számos praktikus kiegészítővel felszerelhető, a multimédia pedig maximálisan támogatja korunk életvitelét, minden elképzelhető kapcsolódási lehetőséget felkínálva az utasok számára. A műszerfal kis lyukacskáihoz számtalan kiegészítőt lehet csatlakoztatni, így tényleg mindenki pontosan olyan környezetet teremthet a Centoventi belterében, ami leginkább passzol igényeihez, illetve életviteléhez.
Tárolóhelyekből rengeteg áll rendelkezésre, a kijelzőkonfigurációk pedig korunk trendjeit követik: a fiatal generáció különösképp szeretni fogja azt a kialakítást, amelyben az autóval összekapcsolt okostelefon képezi a rendszer lelkét, ami praktikus és kedvező árú alternatívát kínál a szériában járó 10 col képátlójú műszercsoporttal együtt. Opcionálisan egy második integrált kijelző is elérhető, amivel egy 20 col képátlójú, szélesvásznú kijelzőrendszer húzódik végig a műszerfalon. Utóbbi esetben nyer értelmet az ún. „Lingotto" központ, ami egy teljesen integrált járműinformációs és -beállítási felület, magában foglalva úgy a multimédiát, mint a biztonsági, illetve asszisztens rendszerek teljes arzenálját.
A matériaválasztás rendkívül innovatív és környezetbarát a felhasznált műanyagoktól kezdve egészen a kárpitanyagokig, a divatos, modern és egyedi megjelenés pedig az enteriőr minden pontján tetten érhető. Az üléspárnák és a fejtámlák könnyedén cserélhetők, így bármikor színvilágot vagy kárpitanyagot válthatnak a tulajdonosok. Az első utasülés opcionálisan helyettesíthető egy tárolódobozzal vagy egy speciális gyereküléssel is, így valóban minden igényhez egyedileg igazítható a kisautó. A mérnökök összességében az autó minden apró pontját tekintve hosszasan gondolkodtak azon, hogy milyen megoldásokkal tudnák élhetőbbé varázsolni a modellt, a Fiat Conecpt Centoventi tanulmány pedig a tökéletességre való törekvés iskolapéldája.
A vezetési élményt fokozandó, a Fiat Concept Centoventit szériában nyitható tetővel álmodták meg a tervezők. És a többi részlethez hasonlóan a tetőt is személyre lehet szabni: rendelkezésre áll például egy kétszínű polikarbonát tető, egy vászontető, egy integrált tárolódoboz a tető helyén, sőt, egy napelemmel is kérhető az egység: ez esetben az akár 50 Watt teljesítményt generálni képes napelem által például a forró nyári napokon parkoláskor kicsit hűthető az utastér. További különlegesség a csomagtérajtón elhelyezett külső kijelző, amin keresztül a külvilággal számos információt tudunk megosztani. Menet közben biztonsági okokból a kijelző kizárólag egy Fiat logót képes megjeleníteni, álló helyzetben viszont a járművezető bármikor átválthat ún. „messenger", vagyis üzenetközvetítő módra. A kijelzőt természetesen hirdetőfelületként is lehet használni.
A meghajtásról a jövő városi mobilitásának megfelelően egy környezetbarát villanymotor gondoskodik, vagyis a Fiat Concept Centoventi helyi károsanyag-kibocsátása zéró. A hajtáslánc különlegessége a moduláris, szabadon személyre szabható akkumulátor rendszer: az autó szériában egy 100 km hatótávot biztosító akkuval érkezik, amit városi közlekedéshez álmodtak meg a tervezők. Ám amennyiben nagyobb hatótávolságra tart igényt az ügyfél, akár 3 további akkumulátort is kérhet az autóba, amelyeket megvásárolni és bérelni egyaránt lehet és amik egyenként 100 km-es plusz hatótávot biztosítanak. A kiegészítő akkukat, amelyek a padló alá kerülnek, így nem foglalnak el helyet a beltérből vagy a csomagtartóból, a szerviz tudja beépíteni, mégpedig az ötletes rögzítő rendszer révén gyorsan és egyszerűen.
Mindezeken felül egy 5. akku is szerelhető az ülések alá, amit akár otthon ki lehet venni és külön is lehet tölteni, akárcsak a modern, elektromos kerékpárok akkumulátorait. Ezzel együtt a teljes hatótáv elérheti az 500 km-t, ami már bőven meghaladja a városi igényeket és kompromisszummentes használatot biztosít. Ráadásul a padló alatt elhelyezett akkumulátorok alacsony súlypontot eredményeznek, ami jót tesz a stabilitásnak és a vezethetőségnek. Szintén okos ötlet a szélvédő tövénél elhelyezett kombinált töltőaljzat, amihez egy beépített, felcsévélhető hosszabbító tartozik a borítóelem alatt, így a töltőkábel nem foglal el értékes helyet a csomagtartóból a többi elektromos autóval ellentétben, ráadásul a középen lévő töltőcsatlakozó mindkét oldalról könnyen elérhető.
Fantasztikusan átgondolt praktikus megoldásai és költséghatékonysága révén a Fiat Conecpt Centoventi nem csupán magánszemélyek, de cégek és kölcsönzők, illetve járműmegosztó vállalatok nagy kedvence lehet a jövőben, a modell számára tehát minden adott az urbánus mobilitás megreformálásához. Az olasz kisautó esélyeit tovább javítja az a tény, hogy a piac legkedvezőbb árú elektromos autójáról van szó, köszönhetően moduláris akkumulátorainak. Ráadásul a divatos modell nem csak vételárát tekintve, de kedvező fenntartási költségei révén is nagyon gazdaságos, minimális szinten tartva a teljes birtoklási költséget, vagyis az ún. TCO-t. A Fiat óriási lépést tett tehát előre: megalkotta a jövő városi mobilitásának új sztárját.